Alla dessa bloggar....

Sitter här o kollar runt på bloggarna som toppar listan på blogg.se....
Undrar vad man ska skriva om för att hamna där... hrm.... Det tåls att tänka på!
Sitter o kollar på Boston Tea Party för tillfälligt...intressant.... handlar om religion vilket jag för övrigt är ganska intresserad av. Är kristen för er som inte visste om det o väldigt aktiv i kyrkan.
Undrar en del om hur mitt liv skulle sett ut utan kyrkan o vem jag skulle varit.
Vilka hade varit mina vänner o hade dom varit i en sånt brett åldersspektra som dom är?
Mina tankar är nästan ständigt i min församling och snurrar runt vad vi ska och kan göra för att få fler folk till kyrkan, ungdomar aktiva och samtidigt inte jobba ihjäl oss....
Hur gör man? Varför minskar antalet msk som vill vara med i en församling?
Söker inte msk längre efter ngt mer i livet? Är man så upptagen med allt annat så man inte hinner tänka på ännu mer....
Detta är några av alla dom miljontals tankar som flyger genom huvudet... på gott o ont....
Nu ska jag nog snart sova...läsa lite Harry Potter till först bara....
Hepp

Kommentarer
Postat av: Erica

Tror du det handlar om att människor inte längre söker efter djupare mening för att man väljer bort kykan? Det tror inte jag. Jag är själv en person som inte besöker kyrkan så mycket längre, men jag både tror och söker djup i livet. Jag är själv dotter till en präst och har positiva erfarenheter av både tro och engagemang i en försmaling. Jag känner mig inte hemma längra där och vet egentligen inte riktigt varför. Det känns ofta som en klubb för inbördes beundran. Jag har gjort några försök genom åren för att ge det en chans. Men ofta upplever jag det som en ankdamm och jag har inte haft varken kurage eller orka att försöka förändra.

2008-12-15 @ 23:47:26
URL: http://ericasutsikt.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej Erica!

Tack för din kommentar. Jag kan förstå din känsla och dina upplevelser av en församling. Jag har hittat min församling och känner mig väldigt hemma där men det betyder inte att jag inte brottas av tankar på vad som kan bli bättre. Jag tror nog fortfarande att människor söker efter något djupare i sina liv o då är ju frågan ställd till oss som församling ist. Vad kan vi göra för att msk ska komma till oss och känna sig hemma? Har du provat olika församlingar? För det kan skilja sig så mycket mellan oss. O det är klart att det är svårt att komma in i en församling o vilja förändra, det är nog lättare om du hittar en församling där du känner dig välkommen o när du sen "hittat din plats" i den kan man börja förändra det som man tycker känns fel.

Ha det så bra!

Anna

2008-12-16 @ 10:50:04
URL: http://asod.blog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0